Η ιστορία των γυαλιών ηλίου | Mark Aalen

Η ιστορία των γυαλιών ηλίου

Είστε εδώ

01

Ιουλ

Η ιστορία των γυαλιών ηλίου

Όλοι βέβαια πλέον γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να προστατεύσουμε τα μάτια μας από την υπερβολική έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία (UV) που μπορεί να προκαλέσει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα σοβαρά οφθαλμικά προβλήματα αλλά και από το έντονο φως που μειώνει τη διαύγεια της όρασης, κουράζει τα μάτια και μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο. Ζούμε στην Ελλάδα και χαιρόμαστε τον ήλιο και τη θάλασσά της. Ένα ζευγάρι καλής ποιότητας γυαλιών ηλίου λοιπόν δεν είναι μόνο αξεσουάρ μόδας αλλά και απαραίτητος σύμμαχος μας στη διαφύλαξη της υγείας των ματιών μας.

Τα γυαλιά ηλίου όμως τα αγαπάμε επειδή είναι ένα παιχνίδι. Ένα παιχνίδι χρωμάτων και σχεδίων. Γιατί αναδεικνύουν το στυλ μας. Μας κάνουν να ξεχωρίζουμε, να υπερβάλουμε, να αλλάζουμε και να πειραματιζόμαστε. Μας χαρίζουν άνεση, κύρος, γοητεία και μυστήριο. Δεν τα αποχωριζόμαστε. Τρέχουμε κάθε σαιζόν στα καταστήματα οπτικών για να επιλέξουμε από τις νέες συλλογές τα καινούργια γυαλιά μας που θα γίνουν και πάλι ένα με το πρόσωπό μας ακόμα και στις πρώτες βραδινές ώρες. Όταν πλέον νυχτώσει για τα καλά οι περισσότεροι από εμάς θα τα ανεβάσουμε απρόθυμα στο πάνω μέρος του κεφαλιού μας και οι πιο επιμελείς θα τα τοποθετήσουμε με ευλάβεια στην ειδική θήκη τους για λίγες μόνο ώρες.

Αλλά πολύ πριν τα γυαλιά ηλίου απασχολήσουν τους πιο εμπνευσμένους σχεδιαστές μόδας που με τα δημιουργήματά τους μας προκαλούν πονοκέφαλο κάθε φορά στη διαδικασία της επιλογής, τι γινόταν με τα γυαλιά ηλίου? Πότε εμφανίστηκαν? Πού και πώς? Στα μέσα του 12oυ αιώνα έκαναν την εμφάνισή τους στην Κίνα τα πρώτα γυαλιά με έγχρωμους φακούς. Ο ρόλος τους ήταν πολύ διαφορετικός από αυτόν που έχουν σήμερα. Επίπεδοι φακοί από κρύσταλλο χαλαζία χρωματίζονταν σε καπνό με σκοπό να αποκρύπτουν τις εκφράσεις και το βλέμμα των δικαστών κατά τη διάρκεια της εξέτασης των μαρτύρων στο δικαστήριο. Ο Άγγλος James Ayscough, κατά την περίοδο Rococo 1720 – 1770 άρχισε να πειραματίζεται με τους έγχρωμους φακούς όχι επειδή τον απασχολούσε η προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία αλλά γιατί πίστευε πως τα μπλε ή τα πράσινα κρύσταλλα θα μπορούσαν να διορθώσουν κάποιες αδυναμίες στην όραση. 

Κατά το 18ο και 19ο αιώνα τα διορθωτικά γυαλιά παράλληλα γνώριζαν πολλές αλλαγές ως προς το σχήμα του σκελετού και της γέφυρας καθώς και τα υλικά κατασκευής. Οι φόρμα ήταν στρογγυλή, οβάλ, οκτάγωνη ή τετράγωνη. Οι σκελετοί φτιάχνονταν από κόκαλο, κέλυφος χελώνας (ταρταρούγα), ασήμι, χρυσό, ή μπρούτζο. Τότε ήταν που βρέθηκαν και σκελετοί με έγχρωμους φακούς οι οποίοι θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως τα πρώτα γυαλιά ηλίου.

Με την ανακάλυψη της ατμομηχανής, πολλοί επιβάτες στα ανοιχτά βαγόνια της τρίτης θέσης παρέμεναν εκτεθειμένοι στην σκόνη, στην άμμο και το χειρότερο στους ατμούς της μηχανής. Δημιουργήθηκαν προστατευτικά γυαλιά. Η ίδια ανάγκη ενισχύθηκε με την εμφάνιση του αυτοκινήτου γύρω στο 1900, αφού τα πρώτα αυτοκίνητα ήταν ανοικτά. Τα προστατευτικά γυαλιά που σχεδιάστηκαν ήταν κυρίως από δέρμα, λάστιχο ή ύφασμα και οι φακοί τους λευκοί η έγχρωμοι, από γυαλί αρχικά και στη συνέχεια από πλαστικό. Μετά τη Βιομηχανική Επανάσταση η σημασία την προστασίας των ματιών απέκτησε άλλη σπουδαιότητα αφού πολυπλοκότερες και δυσκολότερες μηχανές έφερναν κατά τη χρήση τους τα μάτια σε κίνδυνο.

Μέχρι και τον 20ο αιώνα γυαλιά με χρωματισμένους κίτρινους ή καφέ φακούς χρησιμοποιούνταν για προστασία σε ασθενείς με σύφιλη αφού ένα από τα συμπτώματα της ασθένειας ήταν η ευαισθησία στο φως. Την ίδια περίοδο οι Εσκιμώοι αντιλαμβανόμενοι της βλαβερές συνέπειες του ήλιου και της αντανάκλασης του στο χιόνι, κατασκεύασαν και φόρεσαν τα πρώτα προστατευτικά γυαλιά για την υπεριώδη ακτινοβολία.

Αλλά η δημοτικότητα των γυαλιών ηλίου είναι ένα φαινόμενο του 20ου αιώνα. Με τις τεχνολογικές εξελίξεις τα γυαλιά ηλίου βρήκαν μεγάλη απήχηση στους πρωταγωνιστές του βωβού κινηματογράφου που ερμηνεύτηκε αρχικά ως προστασία από την αδιακρισία των θαυμαστών. Ο πραγματικός λόγος όμως ήταν για να καλύπτουν τα κόκκινα και ταλαιπωρημένα μάτια τους από τα ισχυρά φώτα που χρησιμοποιούνταν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων λόγω της χαμηλής ευαισθησίας των φιλμ της εποχής. Οικονομικά γυαλιά ηλίου μαζικής παραγωγής εμφανίστηκαν στην Αμερική όταν το 1929 ο Sam Foster βρίσκοντας έτοιμη αγορά στις παραλίες του Atlantic City προωθούσε γυαλιά ηλίου με το όνομα Foster Grant ενθαρρύνοντας τις ατέλειωτες και ξεκούραστες βόλτες κάτω από τον ήλιο. 

Κατά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο το σώμα της Αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας ανέθεσε στην εταιρία Bausch & Lomb την παραγωγή ειδικών προστατευτικών γυαλιών υψηλής απορροφητικότητας για τις ανάγκες των πιλότων. Το 1937 η εταιρία σχεδίασε γυαλιά ηλίου αεροπορικού ύφους aviator με το όνομα Ray Ban και με polarized φακούς για τους οποίους ο κατασκευαστής τους Edwin Land και ιδιοκτήτης της εταιρίας Polaroid, κέρδισε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Τα γυαλιά aviator αγαπήθηκαν με τα χρόνια από όλο τον κόσμο και είναι ακόμα και σήμερα από τα πιο αγαπημένα μοντέλα.

Αυτό που βοήθησε να γίνουν τα γυαλιά ηλίου μόδα ήταν μια έξυπνη διαφημιστική καμπάνια στη δεκαετία του ‘60 από την εταιρία Foster Grant. Διάσημοι σχεδιαστές μόδας και σταρ του Χόλυγουντ απογείωσαν την τρέλα στη δεκαετία του ‘70 με τις επώνυμες συλλογές γυαλιών ηλίου. Μια γιγαντιαία βιομηχανία δημιουργήθηκε από το μηδέν και αναπτύχθηκε αστραπιαία μέσα σε λίγα χρόνια. Και ήταν εύκολο αν σκεφτεί κανείς πως οι γυναίκες, από τους αρχαίους χρόνους, κρύβονταν πάντα με χάρη πίσω από μια ανοιχτή βεντάλια ή μια χαριτωμένη ομπρέλα. Οι μοντέρνες γυναίκες και άντρες απλά ανακάλυψαν τη γοητεία των γυαλιών ηλίου ανεξάρτητα από την παρουσία ή μη του ήλιου.

Στα επόμενα χρόνια τα γυαλιά ηλίου πήραν χιλιάδες μορφές. Έγιναν κοκάλινα, δερμάτινα, ξύλινα, μεταλλικά. Από ατσάλι, τιτάνιο ασήμι και χρυσό. Με σκελετό ή μισό σκελετό ή χωρίς σκελετό. Με φόρμα τετράγωνη, οβάλ, στρογγυλή, πολυγωνική ή ορθογώνια. Με βραχίονες που αποτελούσαν την έκφραση κάθε καλλιτεχνικής ανησυχίας των εμπνευσμένων σχεδιαστών τους. Με ακροβραχιόνια και επιρρήνια. Μονόχρωμα, δίχρωμα, degrade, εμπριμέ, πολύχρωμα καρό και ριγέ. Μικρά, λιγότερο μικρά, μεγάλα, πολύ μεγάλα. Με καθρέπτη ή χωρίς καθρέπτη. Με λουλούδια, σκοινιά, καρφάκια, ημιπολύτιμους λίθους, χρυσά ή ασημένια στολίδια. Έγιναν τα γυαλιά κάποιου. Τα γυαλιά των αθλητών, των πιλότων, των καλλιτεχνών. Τα γυαλιά του James Dean, του Ωνάση ή της Jackie O. Τα γυαλιά του Mick Jagger, του John Lennon, του Ozzy Osbourne ή της Janis Joplin. Τα γυαλιά των Blues Brothers, του Elton John ή του Bono. Τα δικά σας γυαλιά!

Ότι χρήση και να κάνετε στα γυαλιά σας να θυμάστε πως εκφράζουν το προσωπικό σας στυλ. Μοναδικό, σίγουρο, ξεχωριστό. Αισθάνεστε 60ς, 70ς, 80ς…. Μήπως boohoo, minimal, navy, old school, wet, active, country, military. Θα σας ταίριαζε κάτι κλασικό, σπορ, ατίθασο, μοντέρνο, προχωρημένο, ρετρό, αυστηρό, ρομαντικό, κομψό...Οι καινούργιες, υπέροχες συλλογές του 2009 είναι ήδη στα καταστήματα οπτικών MARK AaLEN. Γιατί το στυλ είναι μια εντελώς προσωπική υπόθεση.

ΝΕΑ ΜΟΔΑΣ


Δείτε όλες τις εξελίξεις στον κόσμο της μόδας

03

Ιουλ

Ο Nicolas Simoes με γυαλιά ηλίου Tod's

Ο Nicolas Simoes, μοντέλο από τη Γαλλία δημοσίευσε στο προσωπικό του profile στο Instagram μια φωτογραφία του στην οποία φοράει γυαλιά ηλίου Tod's (μοντέλο TO0205_01V). Η δημοσίευση που έκανε στις 27 Ιουνίου αφορούσε την παγκόσμια ημέρα των γυαλιών ηλίου #NationalSunglassesDay

19

Ιουν

Ο Pierre Schuester με γυαλιά ηλίου Web

Η καμπάνια των γυαλιών ηλίου Web Eyewear 2017 έχει για θέμα τα «Ταξίδια» και ο Γάλλος blogger   Pierre Schuester δημοσίευσε στη σελίδα του στο Instagram (61,6 K ακόλουθοι) δύο φωτογραφίες στις οποίες φοράει γυαλιά ηλίου Web (WE0192_01N).

22

Μάιος

Η Lodovica Comello με Just Cavalli στο "50 shades of colours"

Η Ιταλίδα ηθοποιός, τραγουδίστρια και χορεύτρια Lodovica Comello φοράει γυαλιά ηλίου Just Cavalli στο νέο βίντεο "50 shades of colours"

16

Μάιος

Η Lady Gaga με γυαλιά ηλίου Roberto Cavalli

Η εκκεντρική τραγουδίστρια Lady Gaga φοράει ένα ασυνήθιστο ζευγάρι γυαλιών ηλίου Roberto Cavalli (μοντέλο RC1055_20B) σε σχήμα πεταλούδας που δημιουργήθηκε με μια καινοτόμο τεχνική ενίσχυσης του υλικού στους κροτάφους, ώστε ο σκελετός των γυαλιών να είναι αρκετά ελαστικός.